woensdag 8 februari 2012

Boekenliefde (Limited Edition)

Ja, ik ben bezig in de boek. Maar dit is een "Limited Edition" . Waarom? Omdat Warhorse verfilmd is! En niet alleen verfilmd, het heeft ook een bekroning. En als je Kate & William kent, die zijn er ook naar gaan kijken! En Kate heeft haar zakdoek er bij moeten nemen. Vind jij dat niet goed? Hier is de "Limited Edition" van Warhorse, geschreven door Michael Morpurgo, verfilmd door Steven Spielberg!

Titel: WarHorse
Oorspronkelijke titel: Warhorse
Serie: Geen
Auteur of schrijfster: Michael Morpurgo
Illustrator of tekenares: Geen
Vertaalt door: Henriëtte Gorthuis
Uitgeverij: Flantoom
Druk (vanuit mijn boek): Onbekend
Verkrijgbaar in: Standaard Boekhandel (alleen uit bestelling), bol.com, cosmox.be
Ik zit momenteel op pagina: 16 van de 146
Extra!: Verfilmd door Steven Spielberg (heel bekende filmregisseur), vertelt uit het paard.


'Michael Morpurgo is een meesterlijke verteller'
                               _Steven Spielberg_


Wat vonden jullie ervan? Vertel het me! Ik vind deze boek een topboek. Hopelijk jullie ook. Omdat ik jullie graag wil vermaken schrijf ik hier 2 pagina's (voorwoord+1 pagina!) over!


Warhorse:
Voorwoord van de schrijver: 
In de oude school die nu als dorpshuis wordt gebruikt, onder de klok die al sinds mensenheugenis op één over tien staat, hangt een klein stoffig schilderij van een paard. Een prachtig bruin paard met een opvallend wit kruis op zijn voorhoofd, als een wapenschild, en vier witte sokken die daar precies bij passen. Hij kijkt weemoedig uit het schilderij, met zijn oren gespitst en zijn hoofd een beetje gedraaid, alsof hij net ontdekt heeft dat wij daar staan. Als het dorpshuis open is voor een bijeenkomst van de dorpsraad, een feestavond of een uitvoering, lopen de mensen er langs en kijken er even naar, maar ze zien alleen maar een verbleekt oud schilderij van een of ander onbekend paard, geschilderd door een knappe, maar onbekende kunstenaar. Ze vinden het zo gewoon dat het schilderij daar hangt dat ze er verder niet over nadenken. Maar als je het een beetje beter bekijkt, kun je aan de onderkant van de lijst op een koperen plaatje nog net lezen:


Joey.
Geschilderd door Kapitein James Nicholls, najaar 1914.


Er zijn nog wel mensen in het dorp die zich Joey kunnen herinneren, maar dat zijn er niet meer dan een handvol en het worden er ieder jaar minder. Ik heb Joey's verhaal neergeschreven, zodat hij en de mensen die hem hebben gekend, niet vergeten zullen worden. En ook de oorlog niet-die ze moesten meemaken en waarin ze het leven hebben gelaten.

                                                                   1             
In mijn vroegste herinneringen lopen de beelden een beetje door elkaar: glooiende weilanden, donkere vochtige stallen en ratten die boven mijn hoofd heen en weer rennen. Maar de paardenveiling herinner ik me nog als de dag van gisteren. Wat ik toen heb meegemaakt zal ik mijn leven lang niet vergeten.
Dit is de cover van "Warhorse"
Ik was nog geen zes maanden oud-een slungelig veulen, hoog op de benen en nog nooit verder dan een paar meter bij zijn moeder vandaan geweest. Die dag, die chaotische dag op dat veilingterrein, werden we uit elkaar gehaald en ik  heb haar nooit meer teruggezien. Mijn moeder was een goed werkpaard en ze werd wel een dagje ouder, maar ze was een echte Ierse koudbloed: heel sterk, veel uithoudingsvermogen en een behoorlijk goede voor- en achterhand. Ze was binnen een paar minuten verkocht en voor dat ik de kans kreeg om achter haar aan te gaan, hadden ze haar al meegenomen: het hek door, het veilingterrein af, weg. Maar om de een of andere reden raakten ze mij niet zo gemakkelijk kwijt. Misschien keek ik te wild, uit mijn ogen, want ik rende wanhopig rond op zoek naar mijn moeder, of misschien hadden de boeren en zigeuners toevallig geen halfbloed hengstveulen met spillebenen nodig. het bieden- en vooral het afdingen- duurde en hele tijd, maar uiteindelijk hoorde ik de klap van de veilinghamer en werd ik meegenomen, het hek door, de weide in.
'Da's niet gek toch, voor 30 cent? Hè, lekker stuk brandhout van me? Helemaal niet gek.'

Dit was dan een fragmentje uit het boek "Warhorse"

Hopelijk haden jullie hier plezier in!
-x-x-x- Jolissa





Geen opmerkingen:

Een reactie posten